Frafall fra videregående opplæring er blant de store politiske bekymringene i det moderne Norge. For den enkelte kobles manglende dokumentert kompetanse til utenforskap og levekårsutfordringer. På samfunnsnivå utfordrer frafall idealer om individenes bidrag til effektivitet og verdiskaping.
Frafall ble for alvor tematisert med Reform 94. Siden den gang har ulike regjeringer lansert forskjellige reformer med sikte på å redusere omfanget. Andelen frafalne har imidlertid holdt seg påfallende stabilt gjennom hele perioden. I dag er det nær én av fire som ikke har fullført og bestått videregående skole i løpet av fem år, som er definisjonen på frafall. Særlig har gutter med innvandrerbakgrunn på yrkesfag høy risiko for å droppe ut av skolen. Samtidig synes konsekvensene, i form av yrkesdeltakelse, å være mindre for menn enn for kvinner.
Frafall tematiseres i mange av Fafos prosjekter. Flere av studiene har tatt utgangspunkt i de unge, og tematisert hva i læringsprosessen de opplever at gir dem mening, mestring og motivasjon. Dette perspektivet aktualiserer betydningen av fleksible læringsarenaer og livsmestring på den ene siden, og reformer, reguleringer og nye læreplaner, på den andre.
Kaja Reegård, Jon Rogstad & Kristinn Hegna
Stedlige perspektiver på skoleliv og yrkesfagHyggen, Christer, Lidija Kolouh-Söderlund, Terje Olsen & Jenny Tägtström
Young People at Risk. School Dropout and Labour Market Exclusion in the Nordic countriesBrita Bungum, Ulla Forseth og Elin Kvande (red.)
Den flerkulturelle utfordring: Mellom retten til likhet og lik rett til forskjellOddbjørn Raaum, Jon Rogstad, Knut Røed, Lars Westlie
Young and Out: An Application of a Prospects-Based Concept of Social Exclusion Journal of SocioeconomicsT. Midtsundstad
Oppfølgingstjenesten - hvor vellykket? SpesialpedagogikkJ.B. Grøgaard og T. Midtsundstad
Oppfølgingstjenesten - Quo Vadis?T. Midtsundstad
Felles ansvar, tvang eller god vilje?Lars J. Kirkebøen, Andreas Kotsadam, Oddbjørn Raaum, Silje Andresen og Jon Rogstad
Effekter av satsing på økt lærertetthet på ungdomstrinnetJon Rogstad
IDOL-generasjonenJ. B. Grøgaard, T. Midtsundstad & M. Egge
Følge opp - eller forfølge?T. Midtsundstad
Reform 94 and the Follow-Up Service in NorwayT. Midtsundstad
Reform 94 og oppfølgingstjenesten i NorgeOlsen, O. J., Reegård, K., Seland, I. og Skålholt, A.
Læringsmiljø og gjennomføringOlsen, O. J., Reegård, K., Skålholt, A. og Seland, I.
På sporet av kvaliteter i lærlingenes læringsmiljø og overgang mellom skole og læretidOlsen, O. J. og Reegård, K.
Læringsmiljø og gjennomføring i lærer- og elevperspektiv i tre yrkesfaglige opplæringsløpKaja Reegård og Jon Rogstad
Hvem snakker med de frafalne?