Prosjekter

Prosjektnyheter

Det kan være vanskelig å avgjøre på hvilken måte arbeidstakere utnyttes, og når det for eksempel er snakk om rein menneskehandel. Oslo kommune har bedt Fafo om å innhente kunnskap om avgrensninger, omfang og ofres behov for hjelp. Målet er å sette kommunene bedre istand til å utvikle mer effektive virkemidler. 

Åsmund Arup Seip og Bård Jordfald skal se nærmere på bakgrunnen for at forhandlingsansvaret for lærere ble overført fra staten til kommunene i 2004. Andre viktige spørsmål i utredningen er hvordan overføringen er fulgt opp og hva som har betydning for dagens forhandlingssituasjon i stat og kommune. Arbeidet gjøres på oppdrag fra Utdanningsforbundet.

Ny teknologi vil påvirke arbeidsoppgavene i varehandelen. På oppdrag fra NAV skal Samfunnsøkonomisk analyse og Fafo finne ut hva slags kompetanse arbeidstakerne vil ha behov for. Prosjektet skal være ferdig i mars neste år.

Hva vet vi om situasjonen for utsatte barn og unge i alderen 0–24 år? Det er utgangspunktet for arbeidet som Inger Lise Skog Hansen, Niri Talberg og Ragnhild Steen Jensen skal utføre på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Målet er å styrke samordningen av tjenestene til utsatte barn og unge under 24 år og deres familier.

Fafo skal følgeevaluere Blå Kors’ gatenære tilbud og rehabiliteringstilbudet «Steg for steg». Begge tilbudene har som mål å bidra til bedre livskvalitet og sosial inkludering av personer med rusproblemer. Følgeforskningen går frem til 2020, men en første delrapport som inkluderer en behovsanalyse for tiltakene publiseres desember 2018.

11. september 2018

En egen «kompetansepakke» rettet mot voksenpersoner i skoler, barnehager og kommuner skal fremme inkluderende oppvekstmiljøer for barn og unge. På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Fafo granske hvordan tiltaket fungerer i praksis. Hvor godt rustet er aktørene blitt for å motvirke og håndtere krenkelser, mobbing og trakassering som barn og unge kan bli utsatt for?

<<  2 3 4 5 6 [78 9 10 11  >>