Utdanning
Ph.d. i sosiologi, Universitetet i Bergen
Mastergrad i sosiologi, Universitetet i Oslo
Arbeidsområder
Aktive prosjekter
Hvordan kan arbeidsplasser – bestående av arbeidsgivere, ansatte og organisasjonsstrukturene disse befinner seg i – utformes for å legge til rette for vellykket inkludering av sårbare ungdommer som sliter med å få ordentlig fotfeste i arbeidsmarkedet?
Publikasjoner
Fafo-publikasjoner
Vitenskapelig publisering
Annen publisering (ikke peer-reviewed)
Formidling
Randsonen av arbeidslivet – hva skal til for å få ordna forhold?
Mange app-arbeidere lever i fattigdom
Nye funn om budbransjen: – Stor nød og desperasjon
Forsvinner de flinkeste folka fra offentlig sektor?
Hvem snakker med de frafalne?
Fafo-publikasjoner
Vitenskapelig publisering
Ekstern formidling
Dato | Kategori | Tittel | Fafo-side |
---|---|---|
05. september 2025 | Kronikker og debattinnlegg
| Randsonen av arbeidslivet – hva skal til for å få ordna forhold? | FriFagbevegelse | |
29. august 2025 | TV radio podkast
| Mange app-arbeidere lever i fattigdom | NRK TV «Nyhetsmorgen» | |
29. august 2025 | Intervjuer
| Nye funn om budbransjen: – Stor nød og desperasjon | NRK.no | |
12. august 2025 | Seminarer og presentasjoner
| Forsvinner de flinkeste folka fra offentlig sektor? | Parat24 | |
23. juni 2015 | Kronikker og debattinnlegg
| Hvem snakker med de frafalne? | Lenke |
Fullførte prosjekter
Hensikten med prosjektet er å bidra til å øke andelen som fullfører videregående opplæring.
Om eksterne faktorer som påvirker fag- og yrkesopplæringen, yrkesutdanning på høyere nivå og yrkesfaglig videreutdanning
I samarbeid med forskere fra HIOA skal Fafo evaluere matematikkeksamen i 10. trinn.
Fafo skal samarbeide med NIFU om et forskningsoppdrag om samsvaret mellom opplæringstilbudet i fag- og yrkesopplæringen og etterspørselen etter kompetanse i arbeidsmarkedet. Målet er å etablere et bedre kunnskapsgrunnlag som utgangspunkt for en gjennomgang av tilbudsstrukturen i fag- og yrkesopplæringen. Prosjektet gjennomføres på oppdrag for Utdanningsdirektoratet.
Det skal gjennomføres en studie av utdanningsvalg i videregående opplæring, med fokus på helse- og oppvekstfag. Et viktig formål med studien er å få en bedre forståelse for ulike forhold som har betydning for elevenes valg av utdanning, hvordan elevene selv opplever sitt eget informasjonsbehov, og hvordan dette behovet blir ivaretatt av skolen og andre aktører. En god forståelse av disse forholdene er viktige for å øke rekrutteringen og sikre tilgangen på kvalifiserte fagarbeidere til helse- og oppvekstsektoren i årene framover.
Fafo evaluerer forsøk med vekslingsmodeller som alternativ til den eksisterende 2+2-modellen som opplæringsmodell for yrkesfaglig videregående opplæring. I 2+2-modellen er elevene først to år i skole med noen praksisperioder, fulgt av to år som lærling i bedrift. I vekslingsmodellene er det hyppigere skifter mellom læring i skole og bedrift. Evalueringen foregår i perioden 2014-2018 og skjer i samarbeid med NIFU.