Familien spiller en viktig rolle i integreringen. Foreldre kan motivere barna til skolegang og være en støtte i hverdagen, men de kan også møte utfordringer når barn og voksne tilpasser seg Norge i ulikt tempo. Dette kan føre til konflikter mellom generasjonene, for eksempel om fritidsaktiviteter, kjønnsroller eller utdanningsvalg.
Innvandrerforeldre må ofte balansere egne verdier og tradisjoner med norske forventninger til barneoppdragelse, samtidig som de kan oppleve å bli sett på med skepsis eller misforstått av samfunnet og velferdstjenestene. Mange møter i tillegg levekårsutfordringer, diskriminering og stigmatisering, noe som kan gjøre foreldrerollen mer krevende. Samtidig kan migrasjonserfaringer, flerkulturell kompetanse og sterke familiebånd være viktige ressurser.
Likevel vies det lite oppmerksomhet til innvandrerforeldre og hvordan deres erfaringer preger forståelsen og utøvelsen av foreldrerollen. Dette prosjektet skal undersøke foreldre med innvandrerbakgrunn sine erfaringer, ressurser, behov og utfordringer i et integreringsperspektiv, samt hvordan innvandrerforeldres særskilte utfordringer og ressurser blir møtt i universelt innrettede velferdstjenester.
Basert på dette vil Fafo utvikle forslag til strategier og tiltak som kan iverksettes i velferdsstat- og sivilsamfunnsregi. Ambisjonen er slik å styrke arbeidet med integrering av innvandrede foreldre og deres barn.