Skip to main content

School as arena for social development and learning

Research topic


The Norwegian school system serves as a platform for both social development and academic learning. It is continuously evolving through various national and local initiatives aimed at improving students’ learning outcomes and learning environments.

These initiatives reflect a desire to adapt the school to meet the needs and expectations of society, and they can have a significant impact on students, teachers, and the education system as a whole.

At Fafo, we have extensive experience in researching both the implementation of different types of school initiatives and, more broadly, how the social environment in schools influences learning, well-being, social participation, and the development of attitudes among students.

In this context, we are particularly interested in highlighting the teacher’s role as a professional and examining how teachers work in different school settings and with controversial topics.


Ongoing projects

Quality Enhancement in the Follow-Up Service in Oslo
I prosjektet vil vi innhente kunnskap om ungdom i målgruppen for oppfølgingstjenesten (OT) og om en rekke tilgrensende grupper i Oslo kommune. Hensikten med prosjektet er å gi kommunen et helhetlig og oppdatert kunnskapsgrunnlag om hvem disse ungdommene er, hva slags utfordringer og behov de har, og hvordan kommunen kan innrette tjenester og tiltak for å redusere risikoen for varig utenforskap.
School4Work

School4Work er et NFR-finansiert samarbeidsprosjekt mellom OsloMet Institutt for yrkesfaglærerutdanning, Fafo, Bundesinstitut für Berufsbildung (BIBB), Oslo kommune og Viken fylkeskommune. Prosjektet handler om yrkesfagelevers overgang fra opplæring i skole til læretid i bedrift. Det skal frambringe kunnskap om forhold som påvirker overgangen, med særlig vekt på yrkesfaglærerne kan bidra med. Fafo deltar i to arbeidspakker, én om hva yrkesfaglærere gjør for å forberede elever på læretida og én om arbeidsgivernes beslutninger om å tilby læreplass, og leder den sistnevnte.

Effect evaluation of "I Know" - a resource for learning about violence, abuse, harassment and children's rights
I dette prosjektet vil vi måle effekten av læringsverktøyet Jeg Vet på barns kunnskap om vold, mobbing og/eller overgrep.
National Correspondent EUROFOUND

Eurofound er et treparts EU-organ som har som formål å produsere kunnskap som kan bidra til utvikling av arbeidslivs- og velferdspolitikk i EU-landene (i tillegg til Norge). Fafo er, i samarbeid med Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI), nasjonal korrespondent for Norge. Arbeidet finansieres av Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

Evaluation of the upper secondary education reform "Fagfornyelsen"

Fafo, NIFU og Oslo Met gjennomfører en samlet, helhetlig evaluering av fagfornyelsen i yrkesfag. Fagfornyelsen medfører viktige endringer av innhold og struktur i yrkesfagene i videregående skole.

Other publications

Completed projects

Assessment of 20 years of Norwegian on-budget support to the Nepali school sector
The study is commissioned by the Norwegian Ministry of Foreign Affairs (MFA) to evaluate Norway's 20 years of on-budget support to Nepal's school sector. Its primary objective is to assess Norway's impact, identify challenges, and provide forward-looking recommendations for future engagement in Nepal's education sector.
Parental restrictions and social control in adolescence: Consequences in the transition to adulthood
Dette prosjektet tar utgangspunkt i CILS-surveyen blant ungdom i Oslo og Akershus fra 2016, der et betydelig antall innenfor enkelte innvandrergrupper rapporterte om strenge foreldrerestriksjoner i sine sosial liv. Nå skal vi følge opp de samme ungdommene på terskelen til voksenlivet, for å se hvordan det går med dem med tanke på utdanning, arbeid og familie.
Consequences and management of the outbreak of the corona virus in upper secondary education

Formålet med prosjektet er å samle systematisk kunnskap om hvordan ulike måter å håndtere utbruddet av koronaviruset og stengningen av skoler har påvirket elevenes motivasjon, læring og muligheter for å gjennomføre videregående opplæring.

Effects of training for newly arrived immigrant pupils

I dag er det stor variasjon i hvilke opplæringstilbud som møter elever med kort botid i Norge. Den forskningen som er gjort så langt, er ikke tydelig om hvilke tilbud som virker best.

Mathematics didactic continuing education of teachers and targeted structured mathematics teaching at the transition to 8th grade and Vg1
Formålet med prosjektet er å utforme et opplegg for skolering av lærere og for intensivopplæring i matematikk, implementere dette gjennom et randomisert, kontrollert eksperiment i Oslo-skolen, samt evaluere dette.
Negative attitudes towards Jews, gays and Muslims. Prejudice among young people and how they are dealt with in the multicultural school
I takt med at Norge har blitt et mer flerkulturelt og flerreligiøst samfunn har nye skillelinjer gjort seg gjeldende, samtidig som gamle fordommer har fått ny aktualitet.
Inclusive schools and kindergartens

I dette prosjektet skal Fafo evaluere Utdanningsdirektoratet kompetansepakke Inkluderende barnehage- og skolemiljø, der hensikten er å skape trygge og gode læringsmiljøer for barn og unge.

Evaluating the absence limit in upper secondary school
Formålet med  prosjektet er å evaluere hvilken innvirkning fraværsgrensen har på utviklingen av fravær og frafall, hvordan fraværsgrensen implementeres, fortolkes og praktiseres lokalt, og hvilke konsekvenser en fraværsgrense har både for elever og andre grupper.