Skip to main content

Nyhet

Påfyll av kunnskap «på hvert nes»

Nyheter | 13. oktober 2025 | Alf Tore Bergsli
Nettbasert undervisning tilbyr deg ny kompetanse uten at du må forlate hjem og jobb til fordel for skolebenken. Et nytt stort forskningsprosjekt skal granske hvordan dette påvirker de norske fagskolene så vel som lokalsamfunn. Kan det hjelpe oss å opprettholde en kompetent arbeidsstyrke – i hele landet?

Fafo fikk nylig tilslag fra Forskningsrådet for å sette i gang med prosjektet «MovingSkills».

Det fireårige prosjektet tar utgangspunkt i at høyere yrkesfaglig utdanning spiller en nøkkelrolle i å gi folk kompetanse som arbeidslivet etterspør, og at nettundervisning gjør at flere kan tilegne seg relevant utdanning – uavhengig av bosted.

Studentene kan utvikle egen kompetanse hjemmefra og parallelt med at de står i arbeid. Arbeidsgivere kan øke ansattes kompetanse uten å være avhengig av å sende dem andre steder og dermed gå glipp av arbeidskraft.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland gjestet 10. oktober Fafo for å møte Fafo-forskerne som leder prosjektet.

– Jeg er veldig spent på dette prosjektet. Både innen fagskoler og høyere utdanning har nettstudier blitt viktigere. Da trenger vi å vite mer om utviklingen og hvordan vi kan utforme ordningene bedre, sier Aasland.

Hun vektlegger at både fagskolene og høyere utdanning ved hjelp av blant annet nettundervisning har kommet lengre i å finne bedre svar i diskusjonen om «utdanning på hvert nes».

– Vi har stort behov for kompetanse, både fra universiteter og høyskoler og fra fagskoler, i hele landet. Ofte handler det om formalisering av kompetanse for ufaglærte eller om påfyll gjennom arbeidslivet. Det må skje der folk bor. Samtidig trenger vi sterke fagmiljøer med fysisk undervisning for heltidsstudentene. Da må vi kombinere levende campus noen steder med tilgang på samlingsbasert og digital utdanning mange flere steder, vektlegger forsknings- og høyere utdanningsministeren.

Sterk fagskole-vekst

Nettbasert undervisning ser ut til å ha truffet et behov, skal man dømme ut fra en sterk økning i fagskolestudenter og antall fagskoleutdanninger som tilbys på nett de siste årene.

Fafos forskning skal skape ny kunnskap om hvordan denne nettundervisningen organiseres, tilbys og oppleves av både studenter, lærere og arbeidsgivere.

– Få voksne ønsker å flytte for å ta utdanning på grunn av jobb- og familieforpliktelser. Likevel finnes det begrenset kunnskap om hvordan fagskoleutdanning via nettundervisning påvirker tilgang til utdanning og kompetanseutvikling, og om det spiller inn på flyttemønster og muligheter for bosetting i ulike deler av landet. Dette prosjektet skal gi oss noen svar, sier Fafo-forsker og prosjektleder Markus Roos Breines.

Praktisk skjermbruk

Nettbasert undervisning har like fullt sine begrensninger. Fagskolene er mer praktisk orientert enn universitetsutdanning, og skjermen kan fort bli en begrensning for å kunne lære og forstå noe som er sterkt forankret i vår omgang med den fysiske verdenen.

Forskerne skal derfor se på hvordan praktisk utdanning løses når dette skjer på nett.

– Sentrale spørsmål vil være: Lærer studentene det de trenger? Hvordan formidler lærerne praktisk kunnskap gjennom nettbasert undervisning, og får arbeidsgivere den kompetansen de har behov for? oppsummerer Breines.

Flere med på laget

Prosjektet «MovingSkills» – hvis fulle navn er «Skills Enhancement on the Move: Digital Pathways in Higher Vocational Education» – fokuserer på helsefag og tekniske fag. Dette er de største fagskoleutdanningene, sentrert rundt etterspurte kvalifikasjoner i arbeidsmarkedet, men også tydelig kjønnsdelt.

Fafo leder prosjektet, men har inngått samarbeid med Nord Universitet og University of Edinburgh.

I tillegg vil det opprettes en referansegruppe med sentrale aktører, deriblant Organisasjon for norske fagskolestudenter (ONF), Fleksibel utdanning Norge (FUN), HK-dir, Abelia og Nasjonalt Fagskoleråd.

Publisert: 13. oktober 2025