Utdanning er et viktig politisk virkemiddel for å oppnå høy deltakelse i arbeids- og samfunnslivet, og offentlig finansiert utdanning er et kjerneelement i den nordiske velferds- og arbeidslivsmodellen. I Norge har retten til gratis videregående opplæring bidratt til at nesten alle unge går rett fra ungdomsskolen og over i videregående opplæring. Om lag halvparten av elevene begynner på en yrkesfaglig utdanning. Fag- og yrkesopplæringen utgjør derfor en viktig del av utdanningssystemet.
Den norske modellen for fag- og yrkesopplæring skiller seg ut i internasjonal sammenheng. Modellen bygger på den klassiske lærlingetradisjonen, der arbeidsgiverne står for en stor del av opplæringen. Partene i arbeidslivet har innflytelse på innholdet i utdanningen gjennom etablerte strukturer for trepartssamarbeid. Samtidig har offentlige myndigheter et større ansvar enn det som er vanlig i land med en mer tradisjonell fagopplæringsmodell, som Tyskland, Østerrike og Sveits.
Fag- og yrkesopplæringen har vært et viktig forskningsfelt på Fafo siden tidlig på 1990-tallet. Forskningstemaene omfatter blant annet samarbeid mellom skole og arbeidsliv, potensialet for økning av antall læreplasser, arbeidsmarkedet for nyutdannede fagarbeidere, og forutsetninger for etablering av nye lærefag. Det nordiske Nord-VET-prosjektet (nord-vet.dk) var et komparativt forskningsprosjekt der formålet var å undersøke styrker og svakheter i yrkesutdanningen i fire nordiske land. For tiden leder Fafo et internasjonalt forskningsprosjekt, Moving trades/Fag på vandring. I dette prosjektet undersøker vi blant annet hvordan økt arbeidsmigrasjon etter EU-utvidelsen påvirker arbeidsgivernes insentiver for å ta inn lærlinger og rekruttere faglært arbeidskraft.
Mona Bråten & Anna Hagen Tønder
En utdanning til randsonen?Bernt Bratsberg, Torgeir Nyen & Oddbjørn Raaum
Economic returns to adult vocational qualifications Journal of Education and Work , 2020Tove Mogstad Aspøy
Job quality through upskilling?Torgeir Nyen & Anna Hagen Tønder
Capacity for reform: the changing roles of apprenticeship in three Nordic countries Transfer , 2020Bernt Bratsberg, Torgeir Nyen & Oddbjørn Raaum
Adult Vocational Qualifications Reduce the Social Gradient in Education Social Inclusion , 2019Kaja Reegård, Jon Rogstad & Kristinn Hegna
Stedlige perspektiver på skoleliv og yrkesfag , 2019Daniel Persson Thunqvist, Anna Hagen Tønder, Kaja Reegård
A tale of two reforms: Institutional change in vocational education and training in Norway and Sweden in the 1990s European Educational Research Journal , 2019Christian Helms Jørgensen & Anna Hagen Tønder
Transitions from vocational education to employment in the Nordic countries , 2018Torgeir Nyen og Anna Hagen Tønder
Development of vocational skills through integration of practical training periods in school based vocational education in Norway , 2018Maarit Virolainen & Anna Hagen Tønder
Progression to higher education from VET in the Nordic countries: Mixed policies and pathways , 2018Anna Hagen Tønder & Tove Mogstad Aspøy
When Work Comes First: Young Adults in Vocational Education and Training in Norway International Journal for Research in Vocational Education and Training , 2017Bernt Bratsberg, Torgeir Nyen og Oddbjørn Raaum
Fagbrev i voksen alder , 2017Kaja Reegård
Diversity of occupational orientations in Sales vocational education and training Journal of Education and Work , 2015Torgeir Nyen, Anna Skålholt og Anna Hagen Tøner
Vocational Education and School to Work Transitions in Norway , 2015Torgeir Nyen og Anna Hagen Tønder
Cooperation and Reform in Vocational Education and Training , 2015 I: Fredrik Engelstad og Anniken Hagelund (red) Cooperation and Conflict the Nordic WayKaja Reegård
Sales assistants in the making: Learning through responsibility Vocations and Learning , 2015Torgeir Nyen og Anna Hagen Tønder
Prosjekt til fordypning - et taktskifte i fagopplæringen , 2013Ole Johnny Olsen
Bredde og fordypning i norsk fag- og yrkesopplæring. Spenninger i / mellom utdanning, arbeidsliv og perspektiver på læring Norsk pedagogisk tidsskrift , 2013Kaja Reegård & Jon Rogstad
TRACK-VET: Developing, assessing and validating transversal key competences in the formal initial and continuing VET , 2019Lars J. Kirkebøen, Gaute Eielsen, Marte Rønning, Susann Strømsvåg, Silje Andresen, Kaja Reegård, Jon Rogstad, Jan Erik Berge og Lena Lindenskov
Matematikkdidaktisk etterutdanning av lærere og målrettet strukturert matematikkundervisning ved overgang til 8. trinn og VG1Olsen, O.J, Høst, H., Tønder, A.H.
Key challenges for Norwegian VET: The state of play , 2014Torgeir Nyen og Anna Hagen Tønder
Yrkesfagene under press , 2014 Yrkesfagene under press