Prosjektet har til hensikt å utdype vår forståelse av sammenhengen mellom livslang læring og ansettelsesmuligheter for eldre voksne.
Ved å gjennomføre både kvantitative og kvalitative studier vil vi søke å identifisere de formene og banene for læring som er mest befordrende for ansettelse av eldre voksne og utforske om det er hull eller svakheter i gjeldende nasjonal politikk på dette området. Bedre og mer målrettede tiltak som retter seg mot elever i senere karriere kan øke deres arbeidsevne og deres motivasjon til å utsette pensjonisttilværelsen, og dermed bidra til mer aktiv aldring og reduserte offentlige kostnader til pensjoner og helsetjenester.
Prosjektet er organisert i fem distinkte, men relaterte arbeidspakker (WP). Ettersom vi prøver å etablere koblinger mellom ulike forskningsstrømmer, vil vi gjennomføre en systematisk gjennomgang av nyere litteratur og politiske tiltak i WP1. WP2 skal analysere sammenhengen mellom livslang læring og fortsatt deltakelse av eldre norske voksne i arbeid. WP3 vil analysere hvordan evnen til å forbli i arbeid kan være relatert til livslang læring og ferdigheter blant eldre voksne. I WP4 skal vi studere læringsløp på arbeidsplassen og i WP5 skal vi engasjere eksterne interessenter og formidle våre funn i form av akademiske publikasjoner og en løpende dialog med HR-ledere og de som påvirker politikken for eldre ansatte.