Frafall fra videregående opplæring er blant de store politiske bekymringene i det moderne Norge. For den enkelte kobles manglende dokumentert kompetanse til utenforskap og levekårsutfordringer. På samfunnsnivå utfordrer frafall idealer om individenes bidrag til effektivitet og verdiskaping.
Frafall ble for alvor tematisert med Reform 94. Siden den gang har ulike regjeringer lansert forskjellige reformer med sikte på å redusere omfanget. Andelen frafalne har imidlertid holdt seg påfallende stabilt gjennom hele perioden. I dag er det nær én av fire som ikke har fullført og bestått videregående skole i løpet av fem år, som er definisjonen på frafall. Særlig har gutter med innvandrerbakgrunn på yrkesfag høy risiko for å droppe ut av skolen. Samtidig synes konsekvensene, i form av yrkesdeltakelse, å være mindre for menn enn for kvinner.
Frafall tematiseres i mange av Fafos prosjekter. Flere av studiene har tatt utgangspunkt i de unge, og tematisert hva i læringsprosessen de opplever at gir dem mening, mestring og motivasjon. Dette perspektivet aktualiserer betydningen av fleksible læringsarenaer og livsmestring på den ene siden, og reformer, reguleringer og nye læreplaner, på den andre.
Kaja Reegård, Jon Rogstad & Kristinn Hegna
Stedlige perspektiver på skoleliv og yrkesfag | 2019 | Editoral - abstractLes mer og last ned pdfer / Read more and downloadHyggen, Christer, Lidija Kolouh-Söderlund, Terje Olsen & Jenny Tägtström
Young People at Risk. School Dropout and Labour Market Exclusion in the Nordic countries | 2018 | Les mer om boka / Read more at Edwar ElgarBrita Bungum, Ulla Forseth og Elin Kvande (red.)
Den flerkulturelle utfordring: Mellom retten til likhet og lik rett til forskjell | 2015 I: Brita Bungum, Ulla Forseth og Elin Kvande (red.) Norsk nirvana? Internasjonalisering og den norske modellen i arbeidsliv og velferdsstatOddbjørn Raaum, Jon Rogstad, Knut Røed, Lars Westlie
Young and Out: An Application of a Prospects-Based Concept of Social ExclusionJ.B. Grøgaard og T. Midtsundstad
Oppfølgingstjenesten - Quo Vadis? | 1999 Videregående skole - ved en skillevegT. Midtsundstad
Felles ansvar, tvang eller god vilje? | 1996 I: Blichfeldt m.fl. Utdanning for alle. Evaluering av Reform 94.Lars J. Kirkebøen, Andreas Kotsadam, Oddbjørn Raaum, Silje Andresen og Jon Rogstad
Effekter av satsing på økt lærertetthet på ungdomstrinnet | 2017 | Last ned / DownloadJon Rogstad
IDOL-generasjonen | 2015J. B. Grøgaard, T. Midtsundstad & M. Egge
Følge opp - eller forfølge? | 1999Olsen, O. J., Reegård, K., Seland, I. og Skålholt, A.
Læringsmiljø og gjennomføring | 2015 I: Høst, H. (red.) Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. Sluttrapport | NettutgaveOlsen, O. J., Reegård, K., Skålholt, A. og Seland, I.
På sporet av kvaliteter i lærlingenes læringsmiljø og overgang mellom skole og læretid | 2014 I: Høst, H. (red.) Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen | NettutgaveOlsen, O. J. og Reegård, K.
Læringsmiljø og gjennomføring i lærer- og elevperspektiv i tre yrkesfaglige opplæringsløp | 2013 I: Høst, H. (red.) Rapport 2 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen | Nettutgave