20. mars ankom en delegasjon lærere fra Romania Oslo. I fire dager skal de lære om norske erfaringer og modeller for å hindre elevfrafall, med Fafo som vertskap. Under besøket vil lærerne og forskerne gjeste flere skoler i Oslo.
Denne engelskspråklige rapporten tilbyr en oversikt over skolefrafall og høyt fravær i Norge, først og fremst når det gjelder elever i grunnskolen. Fokuset er på de regler og tiltak som er iverksatt for å øke oppmøtet og sikre at elevene fortsetter og fullfører skolegangen. Publikasjonen fungerer som bakgrunnsinformasjon for det felles norsk-rumenske prosjektet «Inclusive Education for Children and Young at Risk» (NOROC).
Siden 2012 har Arbeidslivet.no samlet forskning og kunnskap om arbeid, lønn og tariff, velferd og mer internasjonale spørsmål. Portalen har nå blitt oppgradert og fått nytt utseende, men det meste skal ellers være gjenkjennelige. Den inneholder rundt 780 artikler fordelt på 29 ulike tema.
Denne rapporten undersøker og diskuterer tre utfordringer for profesjonsutdanninger som er sentrale i velferdsstaten, nemlig barnevernspedagog, sosionom og vernepleier. Forskerne ser nærmere på kompetansebehov i samfunnet, profesjonenes arbeidslivsrelevans og hvordan utdanningsløpene har utviklet seg gjennom de siste tiårene. Det utforskes også hvordan de som studerer og blir profesjonsutøvere speiler mangfoldet i befolkningen med hensyn til kjønn og etnisitet. På dette grunnlaget drøftes det utfordringer og veier videre for BSV-utdanningene og hvilken rolle de kan spille i framtidas velferdsstat.