Kunnskap om arbeidsliv, utdanning, velferd og migrasjon nasjonalt og internasjonalt
Søk i fafo.no
  • korona

    I forbindelse med koronasituasjonen vil mange av Fafos ansatte jobbe på hjemmekontor. Våre ansatte kan fortsatt kontaktes direkte via e-post og telefon.

    Vi er glade for at vi igjen kan invitere til seminarer Fafos lokaler i Borggata 2B. Vi følger Folkehelseinstituttet regler for antall og avstand. I henhold til smittevernsrådene om avstand er det kun plass til 25 gjester i auditoriet. Seminarene blir trolig raskt fullbooket. Vi strømmer alle våre seminarer, og du kan se direktesendinger, og opptak i ettertid, på Fafo-tv. Seere kan sende inn spørsmål underveis via chat-funksjon eller på sms. Meld deg på vår invitasjonsliste for fortløpende informasjon.

    Spørsmål kan rettes til Fafos informasjonsavdeling.

Hvordan kan vi bruke et av de kraftigste verktøyene for forandring i samfunnet til mer enn lønn, pensjon og arbeidstid? Hvordan få klima og miljø inn i tariffavtalene i Norge? Den nye boka «Grønne tariffavtaler» utforsker dette temaet. Mandag lanserer medredaktør Inger Marie Hagen og Handel og Kontor boka i form av et eget seminar. Sendingen kan du følge direkte her på Fafo.no, fra klokka 09.00 til 10.00.

Fafo og ILO har gjennomført en studie av virkningene covid-19-pandemien har hatt på sårbare arbeidere i Libanon.

Landet opplevde allerede på forhånd alvorlige økonomiske, økonomiske og politiske utfordringer. Flertallet av de sårbare arbeiderne var ansatt uten skriftlige kontrakter, og manglet trygde- og/eller helsedekning. Pandemien skapte dermed enda en utfordring for gruppen, og da særlig for syriske flyktninger. 60 prosent av syrere og 39 prosent av libanesiske arbeidere har mistet jobben siden utbruddet av pandemien.

For å følge situasjonen videre, vil denne studien bli supplert med nye undersøkelser i månedene som kommer.

En ny artikkel av Silje Andresen ser på hvilken betydningen læreplaner, elevsammensetning og organisering av skolehverdagen har for læreres skjønnsmessige vurderinger når de underviser i temaer som kan oppleves som kontroversielle.

Et av skolens formål er å fremme kritisk tenkning, demokrati og likestilling – gjerne gjennom åpen diskusjon og debatt i klasserommet. Andresens studium finner at lærere i mindre grad enn ønsket tar opp mulig kontroversielle temaer i undervisningen. Ikke fordi temaene i seg selv kan skape konflikt, men fordi diskusjonen forutsetter at lærerne opplever at de har kontroll. Støy og uro, mangel på tid og relasjonen til ulike elevgrupper er faktorer som begrenser denne type undervisning. Arbeid med fagstoff som dekker fagets kompetansemål får derimot ofte forrang, fordi det er det elevene prøves i til eksamen.

Artikkelen bygger på klasseromsobservasjon i fagene samfunnsfag og i religion og etikk ved to videregående skoler i Oslo, samt intervjuer med 16 lærere.

Er eksamen i matematikk på 10. trinn rettferdig? I denne sluttrapporten belyses spørsmålet fra ulike vinkler. Vi ser på vanskelighetsgrad, bruk av tekstoppgaver, illustrasjoner og oppgavenes struktur, men også utfordringer i sensorenes arbeid.

Problematiske sider til tross, blant annet knyttet til språk og digitale hjelpemidler, tilsier ikke rapportens funn at eksamensformen er «urettferdig», men konkluderer med at kandidatene gjennom eksamenens om lag 50 oppgaver har mange muligheter til å vise fram sin matematiske kompetanse.

Fafo har gjennomført en egen spørreundersøkelse om konsekvenser av covid-19-situasjonene. Funnene presenteres i en egen faktaflak-serie. Det tredje i rekken analyserer økonomiske framtidsutsikter og arbeidsgiveres håndtering i lys av pandemien.

Tross både koronakrise og oljeprisfall, svarer de aller fleste arbeidstakere at de ikke er bekymret for å miste jobben i løpet av 2020, og at de tror økonomien deres vil være like god eller bedre ett år fram i tid. De mener også arbeidsgiverne har bestått krisehåndteringstesten i epidemiens første fase.

Mangler vi kriseforståelse? spør Anne Mette Ødegård og Rolf K. Andersen i en kronikk om funnene i Dagens Næringsliv.

Anne Hatløy forsker mye på ernæringsspørsmål, både nasjonalt og internasjonalt. Et prosjekt i førstnevnte kategori involverer et evalueringsprosjekt av intensjonsavtalen om sunnere kosthold. Når helseminister Bent Høye nå lanserer to nye priser for å hedre aktører i den norske matbransjen som utmerker seg i sin innsats for sunnere kosthold, har Hatløy blitt utnevnt til å sitte i juryen. Utmerkelsene deles ut 5. februar i 2021.

Kommende arrangementer

  • Grønne tariffavtaler

    Fafo-seminar med boklansering Mandag 8. juni 2020, kl. 09.00–10.00
    Grønne tariffavtaler

    Hvordan kan vi bruke et av de kraftigste verktøyene for forandring i samfunnet til mer enn lønn, pensjon og arbeidstid? Hvordan få klima og miljø inn i tariffavtalene i Norge? Dette er spørsmål som vil bli belyst når Fafo og HK inviterer til lansering av boken «Grønne tariffavtaler».

 

Vi er Fafo

Fafo er en frittstående samfunnsvitenskapelig forskningsstiftelse som utvikler kunnskap om vilkårene for deltakelse i arbeidsliv, organisasjonsliv, samfunn og politikk, om sammenhengene mellom politikk og levekår, og om demokrati, utvikling og verdiskaping. 

Vi ser det som særlig viktig å løfte fram perspektivene til arbeidstakere og de som står ufrivillig utenfor arbeidslivet.

Den akademiske staben i Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning teller 62 forskere. De har bakgrunn fra sosiologi, statsvitenskap, sosialantropologi, samfunnsøkonomi, ernæringsfysiologi, historie og jus. I Samfunnsøkonomisk analyse jobber det 15 samfunnsøkonomer. Til sammen er det 90 ansatte på Fafo.